Finse - Fondsbu, 21-26 juni

Dag 21, mandag 21 juni
Telt Finse - sør for geiteryggshytta.
Distanse: 16 km
Nydelig vær, sol og god tempratur.

Skulle møtt Gunilla og Ole på Finse, men det gikk ikke siden Ole ble syk. Savenet dem virkelig. Hadde gledet oss til å gå til Tyin med dem. Vi får prøve å ta turen sammen neste år.

Sein start, måtte vente til posten på Finse åpnet kl 1030. Fikk nye forsyninger! Turen gikk over St. Paul. Flott tur, men mye snø. Det er tungt å grynne og dette gjennom, men det er tilfredstillende når man har klart en dag med vanskelige forhold. Løypa går heldigvis ikke over toppen av St. Paul (1695 moh), men litt nede i siden (1640 moh). Vi fant en flott teltplass litt sør for Geiteryggshytta. I dag er det jeg som ikke har vært helt i form. Ikke så rart av man av og til blir litt uvel i magen, vi drikker vann fra mange bekker.

Dag 22, tirsdag 22 juni
Telt Geiteryggshytta - telt sør for Iungsdalen
Distanse: 24 km
Nydelig vær. T-skjorte nesten hele dagen.

Artig å se igjen Geiteryggshytta. Vi gikk fra Geiteryggshytta ned Aurlandsdalen med Lars og min mor i 2000. Da var Lars nesten 7 år, nå er han snart 17! Vi hadde en utrolig hyggelig tur den gangen. Selv husker Lars best da han fikk Cappucino på Steinbergdalshytta. Han lå å spant i senga til kl 23!

Det er mye vakker natur i Norge. Vi har gått gjennom forskjellige landskap, men de er alle vakre på sin måte.  Det å gå slik dag etter dag gir en egen ro i kroppen. Vi får en rytme som må oppleves!
I dag har vi sett ferskt elgtråkk, ei rype og en ravn. Det er ikke mye dyreliv i Skarveheimen heller. Hittil er det bare i Setesdals- og Ryfylkeheiene vi har sett noe særlig dyreliv.

Det har vært mye snøgåing, slår gjennom, tungt. Fant en utrolig flott teltplass høyt oppe i lia ca 5-6 km sør for Iungsdalen. Nydelig utsikt nedover dalen.

Dag 23, onsdag 23 juni
Telt sør for Iungsdalen - Bjordalsbu
Distanse 23 km
Sol fra skyfri himmel, litt vind.

Sola kom tidlig og tørket teltet vår etter nok en kald natt.  Jeg drømte at et slush-skred kom og tok teltet vårt. Våknet ganske svett, men det var heldigvis bare en drøm.

Noen km fra teltleiren var det ei elv uten bru som måtte vades. Ikke spesielt vanskelig, men litt kaldt. Heldigvis hadde elva nede i dalen bru. Den hadde det vært værre å finne et sted å vade.

Fra Iungsdalen til Bjordalsbu er ca 800 meter stigning. Det er fordelt på 4 stigninger. Etter hver stigning er det 100-200 meter ned igjen før neste stigning. Det merkes med tunge sekker. Da vi kom opp i 1500 meter, begynte grynningen i snøen, det varte i ca 7 km, fram til Brjodalsbu, Fant ut at vi la oss inn på hytta. Var slitne og i tillegg var det ingen steder å slå opp telt i nesten 1600 meters høyde.

Feiret St. Hans med Joikakaker. Til dessert hadde vi hermetske fersken. Det smakte nydelig.

Dag 24, torsdag 24 juni
Bjordalsbu - telt 9 km før Sulebu
Distanse: 21 km

Sør for Breistølen så vi 15 reinsdyr. Tror ikke de var ville, de virket mindre sky enn de vi så i Njardarheim. Uansett er det stas å se reinsdyr her hvor det ikke er så vanlig. Vi fant også 4 fjellrypeegg, de lå nesten på stien. Rypemor holdt seg i nærheten og prøvde å lokke oss bort.

Dagens store skuffelse var at Breistølen var stengt. Vi hadde fantasert om ferskt brød med smør og brunost, istedet ble det Rett i koppen tomatsuppe og knekkebrød!

Vi har gått inn en dag i forhold til planen. Har informert Anne Kristin og Knut Steinar om det. Heldigvis kan de komme en dag tidligere til Fondsbu. Grethe og Gunnar kunne ikke forskyve sine planer, men møter oss mellom Memurubu og Gjendesheim. De tar med seg Ingrid og Øystein. Grete og Guttorm skulle prøve å komme til Gjendesheim. De har forskøvet ferien noen dager siden Guttorm hadde pådratt seg en forkjølelese. Det kan bli folksomt på Gjendesheim.

Har steingått to elver i dag med god hjelp av Jan Ole. Jeg kan bruke hans føtter som ekstra steiner! Han har høyere sko enn meg og klarer stort sett å steingå elvene. I tillegg klarer jeg meg mye bedre når jeg har ei hånd å holde i!

Fordi det går sakte å gå blir endringene i landskapet så tydelige. Ved Bjordalsbu på knappe 1600 moh var det bare stein, isbreen hadde lagt igjen utrolige mengder. Nedover mot Breistølen ble det mer og mer vegetasjon og lia var grønn og frodig.

Dag 25, fredag 25 juni
Telt 9 km før Sulebu - telt ved Tyin
Distanse: 25 km (derav ca 10 km på vei)

Regn og blåst i natt, det rusket godt i teltet. Dagens etappe startet med et vad, ganske hustrig i blåst og regnvær, men "when the going gets tough, the tough get going".

Vi har sett en død reinsdyrkalv og observert en heipipelerke med to kyllinger i dag. Det er ikke dårlig. Turen over Suleskaret gikk greit selv om det var regn og blåst. Utstyret fungerer godt! Fikk ikke noe inntrykk av skaret siden vi ikke så noe. Siden vi ikke har kart på GPSn for tiden, måtte vi følge ekstra godt med på kartet. Vi har ikke glemt gamle kunster ennå!

Ved Sulebu kjente vi røyklukt fra hytta og bestemte oss for å kikke innom. Der møtte vi to unge studenter på tur, Henrikke Løkke-Sørensen og ___ (fikk dessverre ikke med oss navnet) og deres to små hunder. De hadde vært ute i 10 dager. Henrikke var på vei mot sørvestlandet. Hun skulle være ute i 4 uker. Sekken hennes var 30 kg. Jan Ole hjalp henne med å plukke av alt overflødig utstyr + den maten hun kunne kjøpe på hyttene. Venninnen skulle avslutte turen i dag og kunne ta med utstyret til bygda. De var to flotte lærerstudenter. Slike lærerene trenger vi i den norske skolen!

Mens vi var på Sulebu dukket Sigrid hytteansvarlig opp. Hadde en hyggelig prat med henne.

Gikk innom Nystuen hotell ned ved riksveien. Der fikk vi servert fjellørret med rømmesaus, agurksalat og potet. Det smakte. All ære til kokken Bjørn. Kompanjongen hans var så grei at han kjørte sekkene våre til krysset til inn til Fondsbu ved Tyin. Etter middag gikk vi langs veien til sekkene våre. Deretter måtte vi gå et par tre km før vi fant en avkjøring det gikk an å slå opp et telt på. Utrolig vanskelig å telte ved Tyin.

Noe av opplevelsen med å gå er alle de hyggelige folkene man møter langs stien!

Dag 26, lørdag 26. juni
Telt Tyin - Fondsbu
Distanse: 19 km (på grusvei)

Det å gå på vei med tunge sekker er tungt, det verker i bein og armer! Vi gikk sakte, men likevel var vi gangke møre begge to da vi kom frem til Fondsbu. Dagens skuffelse var at Tryinholmen fjellstue, som ligger noen km før Fondsbu, var stengt på grunn av bryllup. Vi hadde tenkt å spise litt der. Dagen har hatt mange gode opplevelser. Den første var at var at vi fikk sekkehaik med en reineier. Han kjørte sekkene våre helt til Fondsbu. Neste gode opplevelse var å møte Solbjørg, driveren på Fondsbu. Hun er ei flott og fargerik dame i sin beste alder. Fondsbu ville ikke vært det samme uten.

På Fondsbu møtte vi Anne Kristin og Knut Steinar. De skal bli med oss helt til Gjendesheim. Det blir kjekt.  Anne Kristin hadde med musserende vin og jordbær til oss. Det smakte. Jeg hadde trodd at jeg ikke skulle få jordbær i sommer! Knut Steinar fikk ikke smake, han måtte kjøre syklene deres til Gjendesheim. Det ville vært mye enklere for dem å ta båten tilbake til Fondsbu over Bygdin, men vannet er så nedtappet at båten ikke kan sjøsettes! Lurer på om det står noe i konsesjonen om at båten skal kunne traffikere vannet om sommeren? Knut Steinar nådde heldigvis middagen. Vi fikk servert suppe, svinestek og hjemmelaget is. Solbjørg deklamerte diktet Den dag kjem aldri, av Aasmund Olavsson Vinje, for oss. Hun er en kunstner. Dette har vært nok en spesiell og god dag.

Den dag kjem aldri at eg deg gløymer.
Aasmund Olavsson Vinje (1818-1870)

Den dag kjem aldri at eg deg gløymer,
for um eg søver, eg um deg drøymer.
Um nott og dag er du like nær,
og best eg ser deg når myrkt det er.

Du leikar kringom meg der eg vankar.
Eg høyrer deg når mitt hjarta bankar.
Du støtt meg fylgjer på ferdi mi,
som skuggen gjeng etter soli si.

Når nokon kjem og i klinka rykkjer,
d'er du som kjem inn til meg, eg tykkjer:
Eg sprett frå stolen og vil meg té,
men snart eg sig atter ende ned.

Når vinden lint uti lauvet ruslar,
eg trur d'er du som gjeng der og tuslar!
Når sumt der burte eg ser seg snu,
eg kvekk og trur det må vera du.

I kvar som gjeng og som rid og køyrer,
d'er deg eg ser; deg i alt eg høyrer:
I song og fløyte- og felelåt,
men endå best i min eigen gråt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar