Fondsbu - Otta, 27 - 30 juni

Ferie i Jotunheimen!

Dag 27. søndag 27 juni.
Fondsbu-Gjendebu
Distanse 15 km

Hyggelig småprat med Solbjørg i solveggen ved Fondsbu før vi vandret mot Gjendebu. Før vi gikk fikk vi enda en gang glede av å høre henne deklamere dikt av Aasmund Olavsson Vinje.
Denne gangen var det Ved Rundarne:

No ser eg atter slike Fjøll og Dalar,
som deim eg imin fyrste Ungdom saag,
og sama Vind den heite Panna svalar;
og Gullet ligg på Snjo, som fyrr det laag
Det er eit Barnemaal, som til meg talar,
og gjer meg tankefull, men endaa fjaag.
Med Ungdomsminni er den Tala blandad:
Det strøymer paa meg, so eg knapt kan anda.
(Av «Ved Rundarne» i Ferdaminni fraa sumaren 1860)

Før vi gikk lovet vi å sende kort fra Nordkapp. Hun sparer på kort fra Norge på langsere som er innom Fondsbu på turen. Vi gikk langs Bygdin en stykke før vi klatret opp lia. Ved brua på toppen hadde vi en velfortjent pause. Mens vi satt der kom det 4 damer som hadde vært på 3 dagsers dametur. De var svært fornøyde, selv om det hadde vært mye snø ved Olavsbu.

Det var veldig hyggelig å få selskap av Anne Kristin og Knut Steinar. Praten gikk lett, vi hadde mye å snakke om! Vi var alle enige om at dette er ikke siste gangen vi går på tur sammen. Josten på langs står på ønskelista!

Turen fra Fondsbu til Gjendebu er lettgått. Etter oppstigningen fra Bygdin (ca 300 høydemeter) krysses elva Høystakka på sommerbru. Deretter går man innover en vid dal i lett terreng. Nedstigningen til Gjendebu går slakt ned langs elva Veslåe. Lurer på hvorfor familien Kumle i sin tid (omkring 1974) ble anbefalt (lurt) av DNT til å gå Svartdalen fra Torfinnsbu til Gjendebu. Det var en heller deprimerende tur. Husker det som en evighet i en mørk dal mye stein. I tillegg stakk hunden vår ShowShowen Max av og faren min lette etter ham i flere timer. Det ble med den fjellturen for familien Kumle!

Vel ned på Gjendebu satte vi oss i sola med et glass øl. Det smakte! Etter middag ble det tid til nok en øl før sola gikk ned. Anne Kristin hadde båret med seg 4 bokser over fjellet og kjølt dem i Gjende! Bestemte oss for at det holdt med hovedrett til middag. Ble da satt på et eget enrettersbord. Vi hadde fått forsåelse av at vi kunne få påfyll på hovedretten. det viste seg at dette ikke stemte helt. Vi fikk det som var til overs på de andre bordene! Det er nok best å spise 3-retters, alt er lagt opp etter det!

Gjendebu var ei grei hytte, men bestyreren var helt usynlig. Kanskje han ikke var der? Uansett, det er vanskelig å konkurere med Fondsbu!

Dag 28. mandag 28 juni
Gjendebu - Memurubu via Bukkelegeret
Distanse: 12 km

Nok en dag med godt vær! Sekketransport med båten fra Gjendebu til Memurubu, kr 40 pr sekk. Hadde heldigvis med oss den underbetalte sjerpaen Knut Steinar fra Sogn som bar det vi regnet med å trenge i løpet av dagen! Kjekt å gå opp bukkelegeret uten sekk, det er ca 400 meter stigning. Legeret kan virke bratt hvis man ikke liker høyden, men det er lagt ut kjetting som man kan holde seg i. Anne Kristin er ikke glad i høyde, men det gikk helt greit å gå opp. Det tar ca en time opp i moderat fart. Når man kommer opp er det lettgått terreng videre mot Memurubu. Løypas høyeste punkt er ca 1500 moh. Deretter går det bratt ned mot Memurubu. I det vi satte foten på trappa på Memurubu kl 1330, åpnet himmelen seg. Lyn og torden, det bøttet ned med regn og hagl i ca 30 minutter før det klarnet opp igjen. Dette været var meldt, derfor hadde vi startet tidlig.

Siden dette er en liten "ferie" i prosjektet, har vi bestemt oss for å ligge på hyttene. Det koster litt ekstra, men er hyggelig! Vi spanderer også på oss 3 retters middag og frokost. Mat til lunch har vi med oss i sekken.

Memurubu er ei privat turisthytte. Egil Sveine (76 år) og kona Inger har drevet her i 50 år. Nå har sønnen Kjetil overtatt, men Egil og Inger er fremdeles tilstede på Memurubu. Jan Ole og Knut Steinar ble med Egil og så på kraftverket hans. Kraftverket er fra 1914. Egil Sveine kjøpte det fra Fjærland og monterte det på memurubu i 1970. Han er meget stolt av det og det har han god grunn til. Da han innstallerte kraftverket var det mye diskusjon siden det er nasjonalpark her. I dag  ses det derimot på som svært miljøvennlig! På ei fjellstue av denne størrelsen bruker et dieselagregat flere tusen liter disel i sesongen. Kraftverket på Memurubu krever 100 l vann pr sekund, noe som ikke synes på vannføringen i elva. Egil var svært begeistret for å ha to lydhøre tilhørere som var så interessert i kraftverket. De fikk en lang omvisning.

Dag 29, tirsdag 29. juni.
Memurubu-Gjendesheim, langs vannet

Anne Kristin og Knut Steinar startet tidlig, de gikk Besseggen. Knut Steinar hadde ikke gått der før. Jan Ole og jeg gikk langs vannet. Vi skulle møte Grethe, Gunnar, Ingrid og Øystein (venner fra Bærum) på veien til Gjendesheim. Gunnar er ikke glad i høyder. Jan Ole og jeg har begge gått Besseggen (for 30 år siden eller mer), uten at det har satt videre spor. Vi hadde derfor ikke behov for å gå der en gang til!
Langs vannet er det mange forskjellige blomster, det er blant annet flere ulike orkideer. Omtrent halvveis til gjendesheim møtte vi Grethe, Gunnar, Ingrid og Øystein. Det var hyggelig å se dem igjen! Praten gikk livlig mens vi ruslet langs vannet.

Anne Kristin og Knut Steinar hadde en flott tur over Besseggen. De var først i sporet og med unntak av en enslig vandrer som var sendt opp av sin kone, møtte de ikke folk før de var på vei ned til Gjendesheim.

Jan Ole prøvde å få lagt inn nye kart i GPSn. Da han på Halne la inn de kartene som manglet i Skraveheimen forsvant alle kartene Svein Bergvik hadde lagt inn for oss før vi dro fra Tromsø! Til slutt gav han opp, selv med Svein som medhjelper på telefonen fikk han det ikke til. Bestemte seg for å sende GPSn til Svein for nyinnleggelse!

Det ble en ordentlig "bursdagsmiddag" med så mange gjester. Etter middag fant vi Grete og Guttorm (Tromsøvenner) i dagligstua. Det ble en riktig hyggelig kveld som ble avsluttet med musserende vin og jordbær!

Dag 30, onsdag 30 juni
Sykkel Gjendesheim - Otta, 78 km
REGN, REGN, REGN og motvind!

I bursdagsgave fra Grethe og Gunnar fikk vi leie av sykler til bruk Gjendesheim - Otta, med følgebil og tilbakelevering av sykler. Tusen takk!

Hadde lang frokost med alle våre venner før vi kledde på oss regnhyret og satte oss på syklene. Anne Kristin og Knut Steinar hadde planlagt å bli med til Otta, men regnværet gjorde at de bestemte seg for å ta en hviledag på Gjendesheim før de syklet tilbake til Fondsbu. Trist å ta farvel, men vi ses igjen neste sommer. Har planlagt å gå på fjellet Surtningssue (2368 moh) fra memurubu. Det sies at herfra har man en flott utsikt over sørnorges fjellheim. Grete og Guttorm kjørte til Sogn, dem ser vi igjen til høsten. Gleder oss allerede til innviselsen av den nye kinosalen til Guttorm!

Det var regn og motvind hele turen fra Gjendesheim via Randsverk, Heidalen og til Otta. Grethe og Gunnar kjørte følgebil og kom med oppmuntringer underveis.  Det er tungt å sykle når man har gått i en måned. Både bein og bakende verker etterhvert! På Otta tok vi farvel med Grethe og Gunnar. Håper vi ses om ikke alt for lenge!

Vi har et tett program i dette "Ta tiden tilbake" prosjektet. Broren min Henning og kona hans Anne Mette hentet oss på Otta og vi ble med dem til Dovre og inn til naustet i Haverdalen. Tilbrakte en hyggelig kveld sammen med dem. Det ble servert god vin og nydelig hjortekjøtt. Henning og Anne Mette driver med oppdrett av hjort.